facebook

الاعتذار




كتير جدا كبريئا بيمنعنا انحنا بنعتذر وكتير بيتهيئلنا ان احنا مغلطناش
اى مشكله تحصل بين اى انسان واى انسان تانى كلنا عمرنا ما بنفكر كلنا
دايما بننظر للموضوع بمنظور تانى خالص بنبص لنفسنا
زى ما بيقولو كده كل واحد بيحكى عدله . كل واحد شايف انه مغلطش
لما بنعرف ان احنا غلطنا او كل الناس حولينا بتقول ان احنا غلطنا
بنأوح لاخر درجه ولو اعترفنا بالخطئ فى يوم من الايام بنبتدى نبرر
ونوصل لحجج علشان منعتذرش ولما نطر نعتذر يا بنعتذر واحنا
بنقطم الكلمه فى زورنا مش عايزنها تطلع يا نقول طيب خلاص حصل خير
طيب يعنى نعمل ايه هى ظروفها جت كده

-: مع الاسف معندناش ثقافه الاعتذار
-: الاعتراف بالخطئ شيئ من اهم ما يمكن من حيات الانسان

الانسان لما بيسجد امام ربنا بيقول يارب انا غلط سمحنى اغفرلى
لما ربنا بيشوفنا واحنا بنغلط فى غيرنا وبنعتذر وبنقول انا اخطئت او انا غلط فى حقك معلش سامحنى
دى بتبقى حلوه اوى ان الانسان تواضع ان الانسان كسر نفسه علشان غلط
بس كسر نفسه وكسر كرمته وحط رقابته ف الارض
معتقدش . معتقدش ان العتذار بيخالى الانسان قليل او ضعيف
طول ما انا بعتذر على خطئ انا عملته . وانا عامله . ومكنتش قاصد ان انا اعمله
عمرى ما اكون ضعيف .
انما لما بكون ضعيف فى وقت معين لما بعتذر عن خطئ انا عامله انا قصده
عايز اجرح. عايز ادبح . عايز اهين . وانا قاصد الحطئ ده
ولما اجى اعتذر بيبان
الاعتذار شئ مهم جدا فى حياتنا

0 التعليقات:

إرسال تعليق

جدنا على فيس بوك

منتدى ملك الملوك بشكل جديد www.malek-elmlook.com ملك الملوك ارض الحصريات